BAB
14 :
Sebuah
balai telah dipasang dan di bawahnya dibina sebuah pentas rendah yang diperbuat
daripada kayu dan papan lapis terpakai. Penari-penari zapin pula akan menari
dihadapan pentas itu. Ada juga kalangan penduduk kampung itu yang hadir
memberikan sokongan atau mencari sedikit hiburan. Jari jemari Haji Salim ligat
memetik gambus. Wak Arif pula bertenaga memalu gendang panjang. Pak Cik Bakar
dan dua rakannya memalu marwas. Semua pemain zapin telah dimamah usia.
Antaranya Pak Cik Tasrif yang bermain arkodian. Haji Sulaiman yang menggesek
biola dan Haji Leman memetik gambus bergilir-gilir dengan Haji Salim.
Setelah
diajak berkali-kali oleh Pak Cik Bakar dan Haji Salim, akhirnya Haiqal mengalah
juga dan memberanikan diri untuk bermain tamborin. Sewaktu Haiqal sedang
berehat dan bersembang dengan ahli kumpulan zapin itu, Tauke Ong menyuruhnya
untuk mencuba menari pula. Tetapi dia malu dan cuba menolaknya dengan cara yang
baik. Haji Salim pula cuba meyakinkan Haiqal untuk menari. Haiqal mara dihambat
perasaan gelisah dan tidak pernah terfikir baginya untuk menarikan tarian itu.
Dia hanya mahu merasai suasana ketika ayahnya masih hidup dahulu.
Akhirnya, Haiqal akur untuk menari zapin. Jika dia terus berkeras untuk
menolak, bimbang Pak Cik Bakar, Haji Selamat , Wak Parmin, Abng Ramlan dan Wak Seman
yang bersungguh-sungguh mahu mengajarnya akan berkecil hati pula. Pak Cik Bakar
terus menarik tangan Haiqal dan mengarahkan Haiqal mengikut langkah kaki dan
lenggok badannya.
Pak
Cik Bakar memberitahu bahawa ayah Haiqal seorang kelaki yang mempunyai keinginan
yang kuat dan luar biasa. Sehinggakan dia sanggup berpisah dengan umi hanya
semata-mata kerana kecintaannya terhadap kebudayaan.
Sepetang
di rumah Pak Cik Bakat, Haiqal menceritakan tentang semua perkara yang tertulis
dalam manuskrip itu. Menurut manuskrip tersebut, ayahnya kata Ai Ling pandai
menari zapin. Haiqal agak musykil akan perkara itu. Adakah Ai Ling seperti yang
digambarkan oleh ayahnya dalam manuskrip itu ialah See Hwa? Pak Cik Bakar ,
mencadangkan Haiqal untuk mengenali See Hwa sementara masih berada di kampung
ini lagi.
See
Hwa mengajak Haiqal untuk bersiar siar di pantai yang agak terkenal di daerah
itu . Mungkin inilah masa yang terbaik untuknya . Dia menyanggupi ajakan See
Hwa itu. Petang itu cuaca amat baik. See Hwa memandu kereta ayahnya dengan
tenang. Haiqal teringatkan Pantai Batu Buruk apabila dia melepaskan
pandangannya ke pantai. Teringatkan juga Ratna yang kini kian menyepikan diri.
Haiqal
tidak membantah apabila See Hwa mengajaknya berjalan-jalan di tepi pantai. Kini
pantai ini menjadi mangsa hakisan ombak yang teruk. Bahagian tepi pantai ini
terpaksa ditahan dengan bongkah-bongkah batu besar untuk mengelakkan hakisan.
See Hwa mangatakan pantai ini terlalu istimewa untuk ayah Haiqal . Tambahnya
lagi, ayah Haiqal juga pernah mengajaknya ke pantai ini dan bercerita tentang
Haiqal. Jika Haiqal tidak balik ke sini, mungkin suatu hari nanti See Hwa pula
akan ke Kuala Terengganu untuk mencari Haiqal. Segala yang tertulis dalam
manuskrip itu adalah sesuatu yang nyata. Kesudahan manuskrip itu adalah sesuatu
yang nyata. Kesudahan manuskrip yang tergantung itu perlu disempurnakan.
No comments:
Post a Comment